خبر های جدید

خبر های جدید را اینجا دنبال کنید

خبر های جدید

خبر های جدید را اینجا دنبال کنید

سنگینی بافت فرسوده روی شانه‌های شهر/طرح‌هایی که به بن‌بست می‌خورد

حاشیه نشینی - کراپ‌شده


خرم‌آباد- بافت‌های فرسوده و حاشیه‌ای تاکنون شاهد تجربه طرح‌های مختلف بوده‌اند، اما همچنان بار حاشیه‌نشینی روی شانه‌های شهرهای مختلف کشورمان ازجمله شهرهای لرستان سنگینی می‌کند.

  


خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: کوچه‌های تودرتو و پیچ‌درپیچ، صحنه‌ها و منظره‌های خاکستری از پسربچه‌ای که خاک‌بازی می‌کند تا جوانی که کمی آن‌طرف‌تر با چهره‌ای تکیده سیگاری را پُک می‌زند؛ زنی که با چادر مشکی‌اش چهره دختربچه‌اش را می‌پوشاند تا در حین عبور از جلوی مرد معتاد چشم‌های معصومش درگیر زشتی‌ها نشود و مردی که فقر از کُت پوسیده‌اش می‌بارد... اینجا حاشیه‌های یک شهر است، متنی که بیش از هر حاشیه‌ای شهر را آزار می‌دهد.


کمی قدم می‌زنیم، در محله‌ای که از «آبادی» فقط نامش را به ارث برده است، چهره غریبه‌مان برای اهالی آشنای محل تازگی دارد، اینجا حاشیه شهر خرم‌آباد است، شهری که از شمال تا جنوبش حاشیه‌ها هر جا خودش را طوری معنا کرده است تا حاشیه‌نشینی برای این شهر نامأنوس نباشد.




نوسازی بافت‌های فرسوده با اولویت مناطق کمتر برخوردار


حاشیه‌نشینی و بافت‌های فرسوده در استان‌های مختلف کشور معضلی است که به همراه خود آسیب‌های اجتماعی، بهداشتی، فرهنگی را نیز خواهد داشت تا پیگیری برای رفع این معضل و کاهش آسیب‌های ناشی از این پدیده در دستور کار مسئولان در دولت‌های مختلف قرار گیرد.


محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه‌وبودجه در آخرین اظهارنظر خود اعلام کرده که دولت برای ساخت ۵۰ هزار مسکن روستایی، ۵۰ هزار مسکن حمایتی شهری و ۵۰ هزار مسکن در بافت فرسوده برنامه‌ریزی کرده است.


این در حالی است که «نوسازی بافت‌های فرسوده با اولویت مناطق کمتر برخوردار» ازجمله مصوبات جلسه هیئت‌امنای صندوق توسعه به ریاست روحانی بود به‌طوری‌که مقرر شد این موضوع در اولویت پرداخت قرار گیرد.




همچنین مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اخیراً از تخصیص ۲۵۰۰ میلیارد تومان از بودجه امسال به‌عنوان یارانه تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی نوسازی مسکن به توسعه‌گران بافت‌های فرسوده خبر داده و گفته است که «قرار است در این برنامه هزینه تمام‌شده ساخت‌وساز در محلات نابسامان شهری و بافت‌های فرسوده برای توسعه‌گران کمتر از سایر بافت‌ها باشد. »


این وعده‌ها در حالی است که عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی هم در مواجهه با مشکلات در این بخش پیشنهاد کرد تا نامه‌ای با هدف بررسی بیشتر بازآفرینی شهری به رئیس‌جمهور، معاون اقتصادی وی و مشاور بافت فرسوده رئیس‌جمهور ارسال شود تا مردم از سردرگمی خارج شوند!




وی همچنین گفته است: وقتی ما می‌گوییم بهسازی بافت فرسوده، منظور همین مناطق پایین‌شهر است. جامعه هدف ما همین افراد متوسط و زیر متوسط است. هدف مورد تائید بخش فرسوده است. باید توجه داشت که محلات قدیمی به‌تدریج از درون فرسوده شده‌اند. نمی‌شود این بخش‌ها را رها کرد. در صورت رها کردن این محلات به مرکز فساد و قاچاق تبدیل می‌شوند. ساکنان محلات را هم نمی‌شود عوض کرد. باید سطح زندگی را ارتقا داد که مردم در همین بافت زندگی کنند. بیش از ۴.۵ میلیون نفر از مردم تهران در این بافت زندگی می‌کنند و جامعه هدف ما نیز همین بخش از مردم هستند.


آخوندی به دیگر مشکلات در این بخش هم اشاره‌کرده و گفته است: اکنون در بحث تسهیلات برای نوسازی بافت فرسوده مصوبه‌ای وجود دارد که ۱۰ درصد از سود را دولت یارانه بدهد. بانک‌ها از پرداخت نشدن این یارانه شکایت داشتند. آیین‌نامه‌ای تصویب شد که بانک‌ها تسهیلات با سود ۱۸ درصدی ارائه دهند و دولت یارانه را مستقیم به مردم پرداخت کند. نتیجه اینکه بودجه‌ای برای این منظور تأمین نشد و یارانه‌ای به مردم پرداخت نشد. مردم شکایت دارند مدام در شهرهای مختلف تجمع می‌کنند.


معاون وزیر راه و شهرسازی هم گفته است که «تا پایان برنامه ششم توسعه بازآفرینی هزار و ۳۳۴ محله در سطح کشور باید انجام شود»؛ وعده‌ای که باید دید در مسیر تحقق با چه چالش‌هایی مواجه می‌شود.


اقداماتی که جنبه مُسکن دارد


به‌رغم اقداماتی که در برهه‌های مختلف صورت گرفته همچنان بافت‌های فرسوده و حاشیه‌نشینی شهرها را آزار می‌دهد و اقدامات مسکن گونه باعث رفع ریشه‌ای معضلات موجود نشده است.


طرح‌های مختلفی تاکنون درزمینهٔ بافت‌های فرسوده و حاشیه‌ای در دستور کار قرار گرفته است اما اجرای ناقص برخی از این طرح‌ها از یک‌سو و کارشناسی نبودن برخی دیگر موجب به بن‌بست خوردن آن‌ها شده است.




جابه‌جایی منازل مسکونی بافت فرسوده با مسکن مهر بدون متقاضی شهر در قالب طرح «کلید به کلید» از طرح‌هایی است که در سطح ملی و در استان‌های مختلف دنبال می‌شود که در خرم‌آباد همچنان تحقق اهداف این طرح به دلایل مختلف در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.


مهم‌ترین برنامه دولت در سال ۹۷


سید موسی خادمی استاندار لرستان با اشاره به اینکه از مهم‌ترین برنامه‌های دولت در سال ۹۷ بحث بهسازی و بازسازی بافت‌های فرسوده است، اظهار داشت: یکی از طرح‌های این حوزه طرح ایجاد مسکن برای افرادی است که در بافت فرسوده زندگی می‌کنند.




وی با بیان اینکه در اجرای طرح «کلید به کلید» مسکن جدید جای مسکن قدیم را در بافت‌های فرسوده می‌گیرد، در تشریح این طرح تصریح کرد: افرادی با عنوان «توسعه گر» منازلی را می‌سازند و بخشی را تحویل دولت می‌دهند و دولت این منازل را تحویل افراد ساکن در بافت فرسوده می‌دهد و منزل‌های آن‌ها را تحویل می‌گیرد؛ البته زمین مسکن اولیه را هم از ابتدا دولت تأمین می‌کند.


استاندار لرستان با تأکید بر اینکه در استان دنبال این بحث هستیم، افزود: علاوه بر آن تعدادی مسکن مهر بدون مشتری هم در سطح شهر داریم که از طریق طرح «کلید به کلید» به افراد ساکن در بافت فرسوده واگذار می‌کنیم.


خادمی خاطرنشان کرد: جزئیات و محدودیت‌ها و کمک‌های دولت و دستگاه‌های اجرایی در قالب این طرح نیز ظرف ۱۰ روز آینده از سوی دستگاه‌ها به‌ویژه راه و شهرسازی تهیه می‌شود.


دستگاه‌ها برنامه‌ای ندارند


معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان در این


mehrnews.com/news/4305787

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.