خبر های جدید

خبر های جدید را اینجا دنبال کنید

خبر های جدید

خبر های جدید را اینجا دنبال کنید

هنرمندان را با خط‌کشی حذف نمی‌کنیم/ در هزینه‌کرد بیت‌المال حساسیم

گفتگو با دبیر جشنواره تئاتر مقاومت


دبیر شانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت می گوید در این دوره با توجه به آسیب شناسی انجام شده نسبت به دوره های قبل، تجربه ای متفاوت رقم می خورد و در این تجربه روی هزینه‌کرد بیت المال حساس هستیم.

  


خبرگزاری مهر-گروه هنر-فریبرز دارایی: امیر نصیربیگی دبیر شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر مقاومت و رییس سازمان بسیج هنرمندان با حضور در خبرگزاری مهر در بررسی و ارزیابی وضعیت کنونی تئاتر دفاع مقدس و همچنین جشنواره مقاومت، نقطه نظرات خود را ارایه داد.


وی در بخش اول این گفتگو به این نکته اشاره کرد که غفلت اساسی در زمینه دفاع مقدس، نرسیدن به زبانی جهانی در تولیدات عرصه های مختلف از جمله تئاتر دفاع مقدس است.


نصیربیگی همچنین نبود کادرسازی را از ضعف های عرصه تئاتر دفاع مقدس دانست. این مدیر تئاتری در بخشی از سخنان خود با انتقاد از سلیقه ای برخورد کردن مدیران دولتی نسبت به تئاتر دفاع مقدس، به نقد مدیریت تئاتر و همچنین جشنواره تئاتر فجر پرداخت و اظهار کرد که تئاتر دفاع مقدس از سوی اداره کل هنرهای نمایشی و جشنواره بین المللی تئاتر فجر به درستی حمایت نمی شود.


در ذیل بخش دوم و پایانی این گفتگو را می خوانیم:


* شما در بخش اول گفتگو انتقادهایی به اداره کل هنرهای نمایشی و جشنواره تئاتر فجر داشتید. ما هم به جشنواره تئاتر فجر و اداره کل هنرهای نمایشی در همه دوره ها و کمتر نسبت به دوره مدیرانی چون دکتر علی منتظری و دکتر حسین سلیمی نقد داریم ولی این دلیل نمی شود که انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و جشنواره تئاتر مقاومت را نقد نکنیم. این انجمن شکل گرفت که روی تئاتر انقلاب و دفاع مقدس کار و مشارکت نهادهای دیگر را جذب کند ولی حالا شاهدیم که انجمن به قدری ابتر شده که نیازمند دیده شدن در جشنواره تئاتر فجر است. انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و جشنواره تئاتر مقاومت چه خروجی و تأثیر مثبتی داشته و چقدر نمایشنامه نویس و کارگردان در عرصه تئاتر دفاع مقدس تربیت کرده است؟ شما زمانی که مدیرعامل انجمن بودید چه خروجی داشتید؟ من می گویم نقدهای شما درست ولی انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و جشنواره تئاتر مقاومت هم عملکردی نداشته است و شما این کم کاری را به جشنواره تئاتر فجر و اداره کل هنرهای نمایشی نسبت می دهید. انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و جشنواره مقاومت کلا کم کار است و معضل اصلی این است که برنامه ریزی و چشم اندازی ندارد و دوره شانزدهم نیز با دبیری شما به گونه ای همین ذهنیت را متبادر می کند و وقتی به انتخاب اعضای شورای جشنواره نگاه می کنیم، همان افراد همیشگی و تکراری را می بینیم. چرا زمانی این انجمن و جشنواره پویا بود ولی الان هنرمندان حرفه ای جذب آن نمی شوند؟ اگر انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و جشنواره تئاتر مقاومت پویا باشند، آن وقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز باید پاسخگوی نیازهای آنها باشد.


- چیزی که می گویید، درست است. حرف ما معنی اش این نیست که همه نقدها معطوف مجموعه ای دیگر است. اگر ما مجموعه ای را نقد می کنیم، منظورمان این است که توجه آن مجموعه به تئاتر دفاع مقدس می توانست فعالیت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس را بهتر و مهمتر جلوه دهد.


* وقتی انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس پویا بود بسیاری از آثار تولید شده در عرصه تئاتر دفاع مقدس در مجموعه های حرفه ای نظیر مجموعه تئاتر شهر اجرا می شدند اما وقتی انجمن پویا نیست و آثار سطحی تولید می کند، اجرای این آثار در سالن های حرفه ای تئاتر تأثیر منفی روی مخاطب و نگاهش به آثار دفاع مقدس به همراه خواهد داشت. شما در زمان حضورتان در انجمن چه برنامه ریزی و حرکتی را انجام دادید؟


- ما در اولین حلقه فکری که در انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس شکل دادیم، معضل نمایشنامه و نمایشنامه نویس در عرصه تئاتر دفاع مقدس را مورد توجه قرار دادیم و گفتیم که باید نمایشنامه نویس تربیت کنیم و یا اینکه ایده هایی برای نمایشنامه نویسان حرفه ای ایجاد کنیم که روی این ایده ها کار کنند. وقتی با نمایشنامه نویسان صحبت می کردیم می گفتند که در آثار تئاتری همگی موضوعات مربوط به دفاع مقدس کار شده و دیگر موضوعی در این زمینه باقی نمانده است و این شرایط که نویسنده گمان کند به بن بست موضوع رسیده اصلا خوب نیست.


هر ساله در جشنواره های مختلف نمایشنامه هایی بر اساس خاطره نویسی ها و کتاب هایی که تقریظ مقام معظم رهبری را داشتند، تولید و اجرا می شد اما کیفیت لازم را نداشت. ما تیمی را از دوستان نویسنده تشکیل دادیم و منابعی را گردآوری کردیم تا سلایق مختلف نویسنده ها را تأمین کند، از مجموع این آثار مطالعه شده ۴۲ داستان دراماتیک شکل گرفت و موظف کردیم که هر نویسنده تحت یک فرمول آموزشی یک داستان دراماتیک را تبدیل به نمایشنامه کند.


* کدام نویسنده ها در این پروسه حضور داشتند؟


- این مجموعه تبدیل به کتاب شد و بنا را بر آن گذاشتیم که این کتاب در جشنواره بین المللی تئاتر مقاومت بخشی را بر عهده بگیرد که یا نمایشنامه هایی را به دوستان معرفی کند یا داستان هایی را در اختیار دوستان نمایشنامه نویس قرار دهد که هر کدام بسته به نگاه خود، بر اساس این داستان ها نمایشنامه بنویسند.


محمدرضا آریان فر، سیروس همتی، ندا ثابتی، عبدالرضا فریدزاده و نصرالله قادری دوستانی بودند که توانستند این مجموعه را آماده کنند. در کنار این ها ما با دوستان دیگری برای آثار دیگری ارتباط گرفته ایم، ایده ها ارسال و توسط تیم های متعددی که نیروهای جوان و پیشکسوت در آنها حضور دارند، بررسی شد. مجموع این ها با نمایشنامه هایی که از قبل نوشته شده ولی منتشر نشده بودند، منتشر می شوند. در کل نزدیک به ۵۰ عنوان نمایشنامه اختصاصی آماده کرده ایم.


* چند تن از دوستان نویسنده ای را که جدیدتر با آنها درباره این موضوع صحبت کردید، نام می برید؟


- بله، مجید کاظم زاده مژده ای از نویسندگان خوب استان گیلان، کامران شهلایی، لیلی عاج، محسن عظیمی، بهمن عباس پور، علی پوریان، حسینعلی شوندی. خیلی از دوستان دیگر هم بودند که موضوع


mehrnews.com/news/4302693

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.